Zdravá strava (očami šiestačky)

Kristína Šedovičová z Košíc mala v čase napísania týchto riadkov iba 11 rokov. Informáciami o zdraví, ktoré zozbierala pre svoju ročníkovú prácu do školy však môže obohatiť vedomosti nejedného dospeláka.

“Chcem byť zdravá, vitálna a plná energie do vysokého veku a chcem, aby také bolo aj moje okolie. Dobré zdravie je ako dobre postavená budova. Aj tá potrebuje pevné základy, a preto je potrebné stavať ich už v mladosti. Poradcovia zdravej výživy aj lekári odporúčajú menej jesť a vyberať si kvalitné potraviny bez chemických a konzervačných látok a čo najmenej tepelne spracované. Máme čakať na pocit hladu, kým sa pustíme do ďalšieho jedla, piť veľa vody a bylinných čajov, ovocných a zeleninových štiav. A práve na zdravú prírodnú stravu som sa v tomto výskume zamerala.”

Základné pravidlá zdravého stravovania

ČO OVPLYVŇUJE NAŠE ZDRAVIE?

  • strava
  • životné prostredie
  • stres
  • relax
  • spánok
  • pitný režim (dospelý človek aspoň 2 litre)
  • okolie
  • šport (pohyb)

Dospelý človek by mal denne vypiť najmenej pol litra ovocných alebo zeleninových štiav. Kombinácie sú rôzne, ale treba dbať na to, aby sa ovocie a zelenina nemiešali. Výnimkou je mrkva a jablko, kde platí základné pravidlo, že mrkva sa môže kombinovať s akýmkoľvek ovocím a jablko s akoukoľvek zeleninou. Ovocné šťavy detoxikujú a dodávajú telu rýchlu energiu, zatiaľ čo zeleninové šťavy sú výstavbové. Zabezpečujú stavebné jednotky pre naše vlasy, nechty, zuby a sú veľkým zdrojom rastlinných bielkovín (najmä zelená listová zelenina).

Pravidlá stravovania:

  1. jedlo musí v surovom stave lahodiť tvojmu oku
  2. musíš ho stráviť bez vetrov, tráviacich ťažkostí a nevoľností
  3. strava má obsahovať bielkoviny, minerály, stopové prvky, nenasýtené mastné kyseliny, vitamíny, enzýmy a fytoživiny

NEJEDZTE PRÍLIŠ VEĽA MÄSA

Mäso je bohatým zdrojom proteínov (bielkovín). Mäso je však hlavným zdrojom cholesterolu. Keď zaradíte mäso do svojho jedálnička, nemalo by to byť viac ako jedenkrát týždenne. Čerstvá ryba je podľa odborníkov najlepšia živočíšna bielkovina. Po nej nasledujú kurčatá a moriak z prírodného chovu, z nich ale nekonzumujte kožu, pretože obsahuje veľa cholesterolu. Na treťom mieste je jahňacie a hovädzie mäso.

OVOCIE A ZELENINA – NAJLEPŠIE DARY PRÍRODY

Najlepšia ochrana proti chorobám je surové ovocie a zelenina. Naša strava by sa mala skladať zo 60% surového ovocia a zeleniny. Surová zelenina, slnečnicové, sezamové semienka, mandle, vlašské a lieskové orechy by mali pokryť dennú spotrebu bielkovín. Mali by sme sa vyvarovať konzumácii bieleho pečiva, koláčov a sladkostí. Pravidelne každý týždeň by sme mali po dobu 24 hodín piť len čistú vodu, ako naše babky, keď dodržiavali piatkový pôst.

NESPRÁVNE INFORMÁCIE O SOLI

Používanie upravovanej soli je jedným z najškodlivejších zvyklostí ľudstva. Soľ bola prvým konzervačným prostriedkom, ktorý ľudstvo objavilo. Dodnes sa používa na konzerváciu mnohých potravín, hlavne mäsa a syra. Soľ nájdeme v konzervách s kojeneckou výživou, v polievkových, zeleninových, mäsových a rybích konzervách, ovsených vločkách, vo všetkých druhoch chleba a ostatnom pečive. Úpravou ju zbavujeme minerálov a stopových prvkov, ktoré telo potrebuje. A tak tento malý zázrak meníme na pomalý jed! Klasickú kuchynskú soľ v našej kuchyni nahradíme himalájskou kamennou soľou.

Odkyslenie organizmu

PRÍČINA PREKYSLENIA ORGANIZMU

Ako si spôsobíme prekyslenie organizmu? Deje sa to životným prostredím, ktoré si ničíme smogom a pesticídmi a uponáhľaným spôsobom života. Deje sa to stresmi, hnevom, závisťou, negatívnymi emóciami a v neposlednom rade stravou. Potraviny existujú kyselinotvorné a zásadotvorné. Ak jeme veľa kyselinotvornej stravy, čiže potravín, nápojov a pochutín vytvárajúcich kyseliny, završuje sa prekyslenie organizmu, ktoré sa časom stáva chronickým a životu nebezpečným. Naše telo je síce vyzbrojené niekoľkými ochrannými mechanizmami, je to však často na úkor niečoho. Kyselinotvorné potraviny sú napríklad mäso, vajíčka či syry. Zelenina a ovocie sú naopak zásadotvorné. Najideálnejšie je stravovať sa tak, aby v našom jedálničku prevažovali zásadotvorné potraviny, aby sme všetko strávili a nevznikal kyslý odpad.

Keď sme prekyslení, organizmus si predovšetkým chráni krv. Krv musí mať pH približne 7, 365. Ak sa táto hodnota vychýli o viac ako dve desatiny, nastáva smrť. Telo to kompenzuje tak, že na vyrovnanie pH doplní krv zásaditými minerálmi (vápnik, horčík, sodík, draslík).
Ak ich nemá dostatok, čerpá ich zo zásob – zo zubov (vzniká zubný kaz) alebo z kostí (vzniká osteoporóza).

Organizmus si kyseliny vyrába neustále aj sám, nevytvárajú sa len vďaka potrave. Keď prehnane športujeme a máme svalovú horúčku, tak aj to je prejavom prekysleného organizmu. Je to následok toho, že svaly sú nedostatočne zásobené kyslíkom, tvorí sa kyselina mliečna. Kým sa z tela nevyplaví, tak nás to bolí. Alebo keď sa v uzatvorenej miestnosti dostatočne nevetrá a vydýcha sa vzduch, začne vás bolieť hlava. Mozog je totiž veľmi citlivý na nedostatok kyslíka a okamžite reaguje. Keď sa nadýchame čerstvého vzduchu, uľaví sa nám.

V organizme prevažná väčšina biochemických procesov prebieha optimálne pri slabo alkalickom pH. Keď je telo dlhodobo prekyslené stáva sa sídlom mnohých degeneratívnych chorôb, vrátane rakoviny, cukrovky, artritídy a srdcovo-cievnych ochorení. Keďže čerstvé zeleninové a ovocné šťavy sú zá-sadotvorné, veľmi pomáhajú nastavovať acidobázickú rovnováhu. Ak nechceme predčasne starnúť a chorľavieť, začnime s odšťavovaním už dnes!

SPÔSOB ZDRAVEJ PRÍPRAVY JEDLA

Ak si zeleninu prichystáme na pare, pripravíme ju o živé enzýmy a vitamíny citlivé na teplo. Je to však šetrnejšie ako varenie alebo príprava na oleji a dusenie, pretože sa nám všetky vitamíny a minerály nevyplavia do vody. Ideálna je preto surová čerstvá strava.
Pol kila surovej mrkvy zjete s ťažkosťami, ale šťavu z pol kila mrkvy vypijete hravo.Keď ovocie a zeleninu spracujeme pomocou lisu, vláknina je už nestráviteľná. Všetko, čo sa z danej potraviny dalo použiť sa vylisovalo.

Takéto šťavy je výhodné piť preto, lebo organizmus už nepotrebuje nič tráviť. Energiu, ktorú by sme inak vynaložili na trávenie ušetríme a zostane nám jej veľa na iné činnosti.

Voda – elixír života

Pitie dostatočného množstva čistej vody nám predlžuje život, dodáva silu, osviežuje srdce, zlepšuje zrak a pomáha vylučovať toxíny z tela.

Až 70% nášho tela je z vody. Už strata troch percent spôsobuje dehydratáciu, stratu pozornosti, bolesti hlavy a únavu. Čistá voda je základným predpokladom života, je najdôležitejšou látkou na zemi. Človek potrebuje vodu, inak pri jej absencii rýchlo zomiera.
Vodu alebo inú tekutinu je najlepšie piť pol hodinu pred jedlom a hodinu po jedle, nie počas jedla!

ČO JE TO DESTILOVANÁ VODA?

Destilovaná voda je jediná čistá voda, a teda jediná voda, ktorú by sme mali piť. Metóda ako vyrobiť 100% destilovanú vodu je destilácia parou. Destilovanú vodu obohatenú o fytoživiny pripravuje príroda. Stačí, keď odšťavíme ovocie alebo zeleninu.

OVOCNÉ A ZELENINOVÉ ŠŤAVY ČISTIA TELO

Surové ovocné a zeleninové šťavy sú čistiacim prostriedkom pre vnútorné telesné orgány a krv. Pôsobia ako metla a zbavujú telo odpadových a jedovatých látok. Zároveň ho zásobujú vysokokvalitnými organickými vitamínmi, minerálmi a stopovými prvkami, prispievajú k samotnej alkalizácii a chránia telu vlastné zdroje vápnika v kostiach, vlasoch a zuboch.

OTRAVA TELA VODOU

Ľudia, ktorí si cenia svoje zdravie, pijú vodu, ovocné alebo zeleninové šťavy a jedia organickú stravu. Dažďová voda bola považovaná za čistú a je zrejme čistá aj dnes, v okamihu, keď opúšťa mraky. Ale keď prechádza vzduchom zašpineným automobilovými výfukmi dochádza k jej zamoreniu rôznymi znečisťujúcimi splodinami (kyslé dažde). Preto pite iba čistú vodu!

ZAUJÍMAVOSTI O VODE

Telo sa skladá zo 70% vody, preto si treba pozorne vyberať, ktorú vodu pijeme. Destilovaná voda neobsahuje žiadne chemikálie.

  • V súčasnej dobe je na svete viac ako 12 000 chemikálií. Je jedno či žijete v meste alebo na dedine, mnohé z nich sa môžu dostať aj do vašej pitnej vody.
  • Neexistuje prvok, ktorý sa v potravinách vyskytuje častejšie než voda.
  • Obsah vody v tele dospelého muža, ktorý váži 70 kilogramov je zhruba 42 litrov.
  • Denný výdaj vody je 2,5 litra.
  • Krv v tele obsahuje 92% vody.
  • Viac ako 50% ľudí na svete trpí chronickou zápchou, čo je príznak dehydratácie.

FLUÓR JE JED

Fluór patrí ku chemickým látkam, ktoré umožnili vyvinúť atómovú bombu. Obyvateľstvu bola poskytnutá myšlienka, že prísada fluóru sodného do pitnej vody znižuje u detí kazivosť zubov. Fluór je jedným z najúčinnejších jedov, ktoré ľudstvo pozná. Fluoridom sodným sú poškodzované tepny, srdce, pľúca, pečeň a iné životne dôležité orgány. V USA sa fluór pridáva do pitnej vody a vo veľkom množstve aj do zubných pást.

Šťavy

VÝZNAM ČERSTVÝCH ŠTIAV PRE ĽUDSKÝ ORGANIZMUS

Hodnotu čerstvých štiav uznáva veľa lekárov, liečiteľov a dietológov. Účinnosť štiav sa odôvodňuje tým, že sa tekutá strava získaná oddelením vitálnych látok a vody od vlákniny oveľa rýchlejšie strávi. Pochody potrebné k oddeleniu vitálnych látok od vlákniny vyžadujú prácu tráviacich orgánov a čas.

Vláknina nemá nijakú výživovú hodnotu, ale pôsobí ako metla v tráviacom ústrojenstve a podporuje tráviace pochody. Vláknina predstavuje nestráviteľné zvyšky potravy – sú to polysacharidy z bunkovej steny, ktoré sa neštiepia tráviacimi enzýmami. Vláknina ovplyvňuje funkciu čriev, nerozpustná vláknina zväčšuje objem stolice, pôsobí proti zápche a má priaznivý účinok na niektoré črevné ochorenia, pôsobí preventívne proti rakovine čriev. Preto je dôležité, aby dobre vyvážená výživa obsahovala tiež celé čerstvé ovocné plody a šaláty z rôznych druhov surovej zeleniny. Je veľká výhoda, ak pri zostavovaní svojej stravy kladieme dôraz na rozmanitosť plodov, šalátov a zeleniny. Najlepšie je, ak si vieme zabezpečiť organicky vypestované plody.

Pri pití čerstvých štiav je proces trávenia zredukovaný na minimum, iba na niekoľko minút a telo tak rýchlo dostane potrebné množstvo vitálnych látok. V šťavách sú enzýmy a vitamíny priamo rozpustené a telo ich môže rýchlo prijať. Pri zelenine, ktorú väčšina z nás konzumuje iba tepelne upravenú, môžeme prirátať ešte ďalší aspekt. Enzýmy a mnohé vitamíny sú citlivé na teplo, a tak sa pri zohriatí nad 54°C ničia. Oproti tomu práve v surových šťavách ostávajú v pôvodnom stave. Už pol litra šťavy nám prinesie pocit uvoľnenia a dobrú pohodu. Šťavy z ovocia a zeleniny sú vynikajúcim zdrojom čistej vody, ktorá sa filtruje v celej ich zložitej rastlinnej štruktúre. Je tak odstránený jeden zo zdrojov nečistôt, s ktorými sa musí naša tráviaca sústava dennodenne vyrovnávať.

Organické kyseliny (kyselina citrónová, jablčná, vínna a pod.) nachádzajúce sa v ovocí, pomáhajú odstraňovať toxíny z tráviaceho traktu. Citrusové plody, černice, jablká a ríbezle majú vysoký obsah rozpustnej vlákniny pektínu, ktorá absorbuje tuky a toxíny zo zažívacieho traktu, vplýva na správnu funkciu a obnovu buniek črevnej sliznice. Napomáha peristaltike čreva, čiže aj posunu trávenej potravy. Listová zelenina je bohatá na chlorofyl, ktorý má liečivé, dezinfekčné aj detoxikačné účinky.

Čerstvo vytlačené šťavy upevňujú imunitný systém a dodávajú veľmi rýchlo novú energiu. Šťavy pomáhajú regenerovať slinivku brušnú. Je to vlastne posilňovací drink, ktorý nás ihneď postaví na nohy, osvieži a umožňuje nám vykonávať i náročné činnosti. Navyše ľudia, ktorí neradi jedia surovú zeleninu alebo ovocie, môžu popíjaním šťavy urobiť prvý krok k zdravšiemu spôsobu výživy.

AKO SPRÁVNE PIŤ ČERSTVÉ ŠŤAVY

Najmenej pol litra čerstvej šťavy denne prináša postrehnuteľné výsledky. Začnime však s 2 dcl a postupne zvyšujme dávku, kým si žalúdok na tento druh osvieženia nezvykne. V zásade by sme nemali kombinovať ovocie so zeleninou. Výnimkou je mrkva či jablko, ktoré môžeme použiť na dochutenie inak chuťovo neatraktívnych štiav. Treba si ešte uvedomiť, že nezriedené šťavy najmä z citrusového ovocia obsahujú vysoký podiel kyselín, v tele však pôsobia zásadotvorne. Preto sa odporúča tieto šťavy riediť s filtrovanou vodou v pomere 1:1. Kto má citlivý žalúdok, môže konzumovať šťavy chudobné na kyseliny, napr. hruškovú, broskyňovú či marhuľovú a uprednostniť by mal šťavy zeleninové. Šťavu je najlepšie vypiť ihneď po odšťavení, pretože zoxiduje. Už pol hodinu po príprave sa jej enzymatická aktivita zníži o 50%.

Najlepší odšťavovač je na báze lisu. Je to nákladnejšie, ale zároveň ekonomickejšie, lebo z potraviny dostaneme viac šťavy a nevyhodíme tak zbytočne polovicu ovocia, ktoré je slabo odšťavené. Na začiatku odšťavovanie doma zvykne človeka otravovať, je s tým trochu práce a ľudia sú pohodlní. Ale keď vás zdravie prinúti, vtedy pre seba urobíte všetko. Pri bežnej spotrebe, ak nerobíte šťavové kúry, stačí keď vypijete pol litra šťavy denne. Je však vhodné riediť ju vodou v pomere 1:1.

ENZÝMY

Enzýmy slúžia na spracovanie potravy a riadenie tráviacich procesov v organizme. Sú kontrolované endokrinným systémom. Bielkoviny sa pôsobením enzýmov štiepia na aminokyseliny. Bez enzýmov naše telo chradne a chorľavie. Žiadny chemický ani biochemický proces nemôže prebehnúť bez enzýmu, ktorý ho spúšťa.

Enzýmom sa vraví pracovné sily života. Sú robotníkmi, staviteľmi a konštruktérmi zároveň. Bez nich by nebol život. Poznáme tráviace a systémové enzýmy, ktoré sú zodpovedné za chod celého systému. Enzýmy sú oslabované a zároveň ničené teplotami vyššími než 43-54 ⁰C. Varením ničíme enzýmy a meníme organické vitamíny na anorganické. Vstrebateľnosť organických vitamínov a stopových prvkov je až 98%, anorganických len 3-5%. Tých zvyšných 95% musí telo pracne dostať von, čím sa vlastne zbytočne zaťažuje tráviaci systém.

Známy výskumník v oblasti enzýmov Dr. Edward Howell povedal:

“Bez ohľadu na to, z akého uhla sa pozeráme na zdravie a chorobu, prídeme vždy k záveru, že choroba je stará ako kuchárske umenie!”

Tajomstvo zdravia

Aby bol človek zdravý, musí mať telo čisté bez usadených anorganických látok. Tie sa nachádzajú vo vode z vodovodu, v riekach, jazerách aj studniach. Anorganické látky znečisťujú ľudské telo, upchávajú cievy a oslabujú dôležité orgány v tele. Preto telo potrebuje čistú vodu. Najlepšiu vodu získame priamo zo surových organicky vypestovaných plodov ovocia a zeleniny. Táto voda je nabitá slnečnou energiou, vitamínmi, organicky viazanými minerálmi a enzýmami. Enzýmy pomáhajú pri vybudovaní obrany voči chorobám. Pomáhajú vyplaviť nahromadené anorganické minerály, mŕtve látky a rozpúšťajú jedy, ktoré sa usadili hlboko v tkanivách a orgánoch tela.

Processed with VSCOcam with a6 preset

Kristínkine slovo na záver

Vďaka tejto ročníkovej práci sa moja rodina začala zdravšie stravovať. Mohli by ste to skúsiť aj vy. Neraz totiž za smrť človeka môže práve zlá životospráva. Pred infarktom vás napríklad zachráni jedenie ovocia a zeleniny, zdravé prostredie, pohyb a absencia stresu.
Niektorí ľudia si myslia že keď si po obede dajú trochu ovocia, oproti celodennému jedeniu salám, šuniek, mäsa, syra a sladkostí im to nejako pomôže. Ovocie a zeleninu však treba jesť každý deň! Keď chcete jesť aj sladkosti, stačí si zaviesť pravidlo, že jeden deň v týždni, napríklad sobota, bude barbarský deň. Bude to deň, kedy sa môžete stravovať nezdravo.
Vitamínové šťavy vám dodajú silu k životu. Lisované ovocné a zeleninové šťavy sú zásobárňou energie pre telo aj dušu a dodávajú telu životne dôležité vitamíny. Šťavy si môžete pripraviť kedykoľvek na ne budete mať chuť. Tým urobíte niečo dobré pre seba aj pre svoj organizmus…

– Kristína (Autorizovaný článok.)

Tento článok bol súčasťou vydania tlačenej verzie magazínu MAGASEEN 02-2014 vydávaného webportálom www.zdravyanezavisly.sk.

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s